Thursday, May 29, 2014

:: Merafak Takziah ::

Views
Assalamualaikum....Haluuuuuu,Cik Ross in the blog!!!




Tak ada apa nak taip.( tapi ada jugak yang ditaip!! )

Cuma terasa 'kehilangan' sultan Perak.Selama usia 30 tahun ini,hanya kenal Almarhum sahaja sebagai Sultan Perak.

100 hari Perak berkabung.

Hari ini akan bertukar Sultan baru.Di bawah pentadbiran anakanda Almarhum.

Semoga roh Almarhum dicucuri rahmat.

Al-Fatihah....

Sekian,Wassalam.


Wednesday, May 28, 2014

:: Bukan Pak Mat Tempe,Tapi Tempe... ::

Views
Assalamualaikum......Haluuuuuu,Cik Ross in the blog!!!

Siapa sini penggemar makan tempe???

Haaaa,mai kita baca sama2 apa khasiat tempe.




INFO SIHAT - 10 Khasiat Tersembunyi Bagi Penggemar Tempe.

1. Protein yang terdapat dalam tempe sangat tinggi dan ia mudah dicerna baik untuk mengatasi keracunan.

2. Mengandungi zat besi, flafoid yang bersifat antioksidan mampu menurunkan tekanan darah, amat bagus untuk mereka yang menghidapi darah tinggi. 

3. Mengandungi superoksida desmutase yang dapat mengendalikan radikal bebas, baik bagi penderita sakit jantung.

4. Penderita anemia (masalah darah dan berkaitan berat badan). Anemia dikesan apabila kadar hemoglobin rendah kerana kurang zat besi (Fe), tembaga (Cu), zink (Zn), protein, asam folat dan vitamin B12, di mana unsur-unsur tersebut terkandung dalam tempe.

5. Anti infeksi. Hasil soal selidik menunjukkan bahawa tempe mengandungi agen anti bakteria yang dihasilkan oleh karang tempe (R. Oligosporus) merupakan antibiotik yang mengurangkan risiko jangkitan kuman.

6. Daya hipokolesterol. Kandungan asam lemak padat pada tempe bersifat dapat menurunkan kadar kolesterol. Jika anda tidak gemar memakan oat, boleh cuba cara ini!

7. Memiliki sifat anti oksidan, menolak kanser.

8. Mencegah masalah gizi berlebihan (akibat kekurangan dan kelebihan gizi) beserta berbagai penyakit yang berkaitan, baik jangkitan ataupun degeneratif.

9. Mencegah timbulnya hypertension (Simpton cepat marah).

10. Kandungan kalsiumnya yang tinggi, tempe dapat mencegah osteoporosis. Dalam erti kata lain, tempe bagus untuk tulang. Jika anda kurang gemar meminum susu, amalkan pengambilan tempe di dalam menu diet anda.

Siapa kata makanan kampung begini tiada nilai etsentrik?

Ok,lepas ni pakat ramai2 beli tempe dan masak dengan pelbagai cara masakan.Hehehe...


Sumber : Pakar Diari Hati


Saturday, May 24, 2014

:: Macam Mana Nak Tahu Kedai Guna Pelaris? ::

Views
Assalamualaikum....Haluuu,Cik Ross in the blog!!

Selamat pagi blogger semua...Sudah breakfast??

Korang makan kat kedai atau di rumah??Kalau kat kedai,rasanya elok korang cuba cara mudah untuk kita tahu apakah kedai yang bakal kita masuk membeli makanan itu guna pelaris atau tidak.

Macam yang kita sedia maklum,pelaris adalah haram dan sangat di larang dalam agama Islam.

Sesungguhnya tidak ada kekuasaan bagimu (Syaitan) terhadap hamba-hambaKu, kecuali ke atas mereka yang mengikut kamu, iaitu orang-orang yang sesat”
( Al-Hijr: 42) 
“Sesungguhnya Syaitan itu tidak ada kekuasaannya atas orang-orang yang beriman dan bertawakkal kepada Tuhannya” ( An-Nahl : 99)
“Sesiapa yang mendatangi tukang tilik dan tukang tenung ( bagi mendapatkan bantuan berkaitan ghaib), kemudian mempercayai ramalan si tukang/dukun tadi, maka ia (yang pergi berjumpa itu) telah pun kufur dengan agama Nabi Muhammad SAW ” ( Riwayat Al-Bazar & Abu Ya’la, Albani : Sohih, Ghayatul Maram, no 285)

sumber gambar dari Encik Google

Dalam zaman moden sekarang pun,masih lagi ada orang yang menggunakan pelaris.Tujuannya bermacam2.Semuanya atas niat tertentu.
Nak tahu macam mana kita nak kesan pelaris??
Ini satu petua yang di ajarkan oleh seorang pengamal perubatan Islam.
Cara mudahnya nak tahu kedai itu ada pelaris (Khadam jin), baca Ayat Qursi 3kali di luar dari kedai. 
Sebaiknya semasa dalam kereta. Kemudian buka tingkap dan tiup 7x ke arah kedai. Tak perlulah tiup macam bomoh pooh kiri pooh kanan.he he
Tiup perlahan-lahan sampai habis nafas(mcm ustaz Ismail Kamus ajar)
Sekiranya ada pelaris di kedai tersebut, “khadam” tu akan marah dan kita akan rasa seperti satu angin menerpa ke muka kita. Kalau dah macam tu, eloklah kita jangan makan dikedai tersebut.
Beberapa cara di bawah bolehlah di amalkan untuk mengelak sihir :- 
1) Al-Fatihah.
2) Membaca tiga surah terakhir atau 3 Qul setiap hari.
Ia berdasarkan hadith :
Baginda S.A.W telah berkata kepadaku :
“Bacalah Qul Huwa Allahu Ahad” (al-ikhlas) dan (surah an-Nas) dan (surah al-falaq) sebanyak 3 kali ketika pagi dan petang, ia mampu mencukupkan kamu dari segala sesuatu”.
( At-Tirmidzi, Bab Doa yang disebut Ketika Ingin Tidur, no 3570 ; Sunan Abu Daud, Bab Apa Yang Dibaca Ketika Subuh, no 5072 ( Nuzhatul Muttaqin, no 1457 , 2/229 )

Copy paste : News@Feryco

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...