Friday, April 12, 2013

:: Nak Kahwin Pun Kena Ada Ilmu Tau!!! ::

Views
Assalamualaikum.....Haluuuuuuuuu,Cik Ross in the blog!!!

Kabare??Waras?? ( Oppsss,tercakap jawa plak!!Hehehee.Tak apa la kan.Kita ni kan 1 Malaysia!! )

Siapa yang dah kahwen??Ce ngaku lekaihhhhh!!

Macam mana situasi korang melalui hari pertama atau saat pertama selepas kahwin?Maksud saya,ketika korang mula2 pindah keluar daripada rumah family atau rumah bujang korang?

Apakah korang ( isteri ) ketika itu memang langsung tak tahu masak??Tak kenal mana bawang,mana kunyit,mana jintan manis,bunga lawang...

Dan suami,hanya menjadi 'tuan besar' yang memberi arahan kepada si isteri.


- Gambar sekadar hiasan -


Beberapa hari lepas,saya ada bersembang dengan seorang kawan baik yang mempunyai adik perempuan ( masih baru berkahwin ) yang masih kekok menguruskan rumahtangganya.

Dalam usia yang agak muda ( muda la kan,sebab umur masih 23 tahun ) memegang status isteri orang,kerap call untuk bertanya menu yang perlu dimasaknya.Dan kelengkapan barang dapur ( barang basah ) pun belum lengkap di dalam peti ais.

Apa yang kawan saya cakap pada adiknya,"kahwin pun kena ada ilmu.Bukan nak kerja je kena ada ilmu."Buatkan saya terfikir akan kebenaran kata2 kawan saya ni.

Yelah,kalau dah kahwin tapi masih belum cekap menguruskan rumahtangga...haru juga la mula2 tu sementara nak biasakan diri dengan alam rumahtangga yang masih baru.

Tambah2 lagi perempuan.memanglah kena bijak dalam hal rumahtangga ni.Dari segi memasak,mengemas dan menguruskan kelengkapan suami.

So,lepas ni kepada mereka yang mahu berkahwin...rasanya elok la sangat jika lengkapkan diri dengan ilmu2 rumahtangga.Barulah hidup teratur.

Sekian,Wassalam.



No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...