Friday, February 11, 2011

:: Sukarnya Menjadi Suami ::

Views
- kredit to DanialHaikals-

Seperti entry di atas...SUKARNYA MENJADI SUAMI...Korang setuju tak tajuk entry saya tu??!!Siapa yang telah menjadi suami,sila komen ye!Yang belum jadi suami pun boleh komen juga!Tak de salah mana pun...Tak kisah la ye..Suami ke,isteri ke...Komen saja!!Saya akan terima..

Sebenarnya,susah ke jadi suami ni??Bagi saya la kan,walaupun saya masih belum berumahtangga tapi dari pandangan mata saya menjadi suami memang la amat sukar.Sebabnya,banyak tanggungjawab yang harus dipikul suami.Bukan maksud saya,jadi isteri ni senang..tak ada banyak tanggungjawab.Tapi,suami lebih banyak tanggungannya.

Apa tanggungan suami??!!Ok,mari kita tengok....Suami harus dan WAJIB

* Menyediakan rumah yang selesa untuk isteri & anak2
* Memberi nafkah zahir & batin kepada isteri ( yang batin tu memang semua orang tau )
* Menjaga isteri & anak2 supaya senantiasa berkeadaan baik

- Di bawah adalah artikel yang saya baca dr namran.blog ketika dia hadir di kursus kahwin

“Tanggungjawab Suami terhadap isteri:”

1. “Memberi nafkah zahir & batin”

.. “dan menyediakan yg dibawah : ”
1. Tempat Tinggal – (place to stay ?)
is not just sending “duit sewa rumah”.. but a place..

2. Makan-minum -
is not just “makanan”.. but got to get up “makan and minum”… woohoo..
some was saying.. got up to whatever we had for lunch.. “wifey” also shall get the same..

3. Pakaian –
.. is not just provide “money” for her so that …
“Ok.. go shopping .. and get cloth for yourself “.

4. Keselamatan –
safety…
( lead a life at which would make her safe in world at large and also the afterworld .. Hmmmm.. )

then was added another one..

any of these shall able to drag a man to hell if not properly advised and guided by YOU!..

1. Isteri

2. ibu – jika kematian ayah.

3. adik perempuan – jika belum berkahwin

4. kakak perempuan – jika suami nya tiada

5. anak perempuan – selagi belum bersuami

… and isteri would just have to :

“OBEY whatever the husband asked/prohibited unless it is something against the God laws..”

So,besar kan tanggungjawab suami?!Sangat sukar daripada isteri.

Si bakal suami harus ada ekonomi yang betul2 kukuh dan stabil sebelum berumahtangga.Bukan senang nak bela anak dara orang yang selama ini telah biasa hidup senang ( maknanye apa yang mahu,boleh dapat.Tak bermakna kehidupan mewah ).

Kalau bercerita bab kawin,sapa pun boleh cakap..Semua orang boleh kawin,boleh jadi suami!Tapi,tak semua boleh memikul dan melaksanakan tanggungjawab yang telah Allah berikan.

Oleh itu,kepada lelaki yang masih bujang,yang masih belum berumahtangga..sila la fikir "APAKAH ANDA SANGGUP DAN TELAH BERSEDIA UNTUK MENJADI SEORANG SUAMI??"Bukan mudah menjadi suami ye!!Fikir2kan la....



No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...