Friday, February 25, 2011

:: Bunga Rampai Vs Potpori ::

Views
Hari ini,lepas solat Subuh..macam biasa,saya melakukan kerja rumah la kan sebab saya kerja petang.So,sedang saya sibuk menadah air kat dalam 'orang gaji' ( mesin basuh baju la tu...saya panggil 'orang gaji'..hahahaa ) mama saya tanya saya.."boleh tak buatkan bunga rampai untuk makcik Pah ( jiran belakang rumah saya ni..anaknya mau akad nikah!! ) Saya pun menganggukkan kepala tanda setuju..( alaaaa..ingatkan mau tanya,ada orang nak datang merisik!!hiiihii - gatalnya!! )

Haaa..korang tau ke,apa itu bunga rampai??Sapa tau??Sapa pernah buat bunga rampai??!Pernah dengar je,tapi tak tau??!Ok2,kalau tak tau tak apa.Saya akan beritahu ye.

Bunga rampai adalah hirisan halus daun pandan bersama2 bunga yang berwarna-warni.Baunya sangat wangi ( sebab telah disembur dengan minyak wangi.Tapi,kalau tak sembur minyak wangi pun ia tetap wangi tau!!Serius..Sila la percaya ok!! )


- Bunga rampai yang telah siap dibuat oleh saya -


Bahan2 untuk membuat bunga rampai adalah......

*Daun pandan ( bahan utama yang WAJIB ada )
*Daun limau purut ( sikit je )
*Beberapa jenis bunga ( petik aje kat depan rumah tu,kalau tak de..minta dari rumah jiran )

- Siap sedia untuk membuat bunga rampai -


Bunga rampai ni,zaman sekarang dah sangat jarang orang buat untuk hantaran.Kalau ada pun,hanya untuk diletakkan di pelamin ( untuk sessi menepung tawar dan merinjis pengantin ).Kebanyakkan orang zaman sekarang beri potpori aje.Sebab bagi mereka mudah.Sediakan duit dan pergi beli di kedai bunga ( yang jual barang2 hiasan untuk kahwin ).

Pada saya,saya lebih suka bunga rampai aje.Lebih harum dan harumannya kekal lebih lama berbanding potpori.Lagi satu,jimat duit.Tak perlu mengeluarkan duit untuk membeli bahan2 membuat bunga rampai.Dan yang paling penting adalah kepuasan bila bunga rampai itu sudah siap!

Kalau korang diberi pilhan..korang nak buat bunga rampai atau beli aje potpori kat kedai??!!


p/s - saya memang selalu buat bunga rampai untuk kenduri kawin!!



No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...